Co to jest identyfikacja wizualna dla firmy?

0
2280
Co to jest identyfikacja wizualna dla firmy?

Dzisiaj, w dobie tak dużej konkurencji nie trzeba nikogo przekonywać do tego, jak ważna jest marka. Musi być zapamiętana i rozpoznawalna. Właśnie temu służy identyfikacja wizualna firmy. To zestaw narzędzi, które pomagają w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Dzięki niemu marka wyróżnia się spośród innych. Określa się ogół symboli i zachowań, które umożliwiają uzyskanie czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej.

Czym jest identyfikacja wizualna firmy?

Można powiedzieć, że zasady identyfikacji wizualnej firmy to swoista instrukcja obsługi. Zawiera w sobie wzorce i ustalenia dotyczące logotypu oraz pozostałych elementów identyfikujących firmę, które formą i charakterem mają odzwierciedlać to, czym się zajmuje, jaki ma charakter, pozycję, jakie reprezentuje wartości oraz do jakich celów dąży. Na przykład identyfikacja wizualna w wykonaniu agencji Fooz obejmuje spójny projekt logo, wizytówki, strony internetowej i wielu innych materiałów, których potrzebuje firma.

Człowiek w pracy

Jakie są elementy identyfikacji wizualnej firmy?

Jeśli zastanawiamy się nad stworzeniem dobrej, oryginalnej i – co najważniejsze – skutecznej identyfikacji wizualnej firmy, powinniśmy poznać elementy, z których najczęściej się składa. Do najważniejszych należą:

  • logo/logotyp – znak graficzny, za pomocą którego możemy bezbłędnie zidentyfikować daną markę, może składać się zarówno z jakiegoś symbolu, obiektu graficznego lub po prostu z nazwy firmy zapisanej charakterystyczną czcionką. Najważniejsze, by było to coś, co zostanie zapamiętane i skojarzone z naszą marką i oferowanymi przez nią produktami lub usługami. Przykładem logotypu, który ma ugruntowaną pozycję na rynku, może być „jabłuszko” firmy Apple, które nie tylko wskazuje na nią, ale także od razu budzi wartościujące skojarzenia;
  • kolorystyka – barwy użyte w logo i pozostałych elementach identyfikacji wizualnej. Muszą pojawić się niemalże we wszystkich aspektach działalności firmy. Właśnie dlatego najlepiej postawić na 2-3 kolory. Przykładem firmy, która konsekwentnie trzyma się raz wybranych barw jest McDonald – zobaczymy u nich połączenie żółci z czerwienią, widoczne przede wszystkim w logo, ale także m.in. w budynkach i na strojach pracowników;
  • krój liter – konsekwentne stosowanie jednej czcionki na wszystkich materiałach firmowych. Począwszy od logotypu, poprzez materiały reklamowe, a skończywszy na oznakowaniach w budynku firmy.

Pozostałe elementy identyfikacji wizualnej firmy to m.in.:

  • szata zewnętrzna materiałów promocyjnych (najczęściej z logo);
  • wygląd produktów oraz i ich opakowań;
  • wygląd budynków i charakterystyczny wystrój wnętrz.

Do kogo po identyfikację wizualną firmy?

Jeśli zależy nam na tym, by poszczególne elementy identyfikacji wizualnej firmy, były ze sobą spójne, to powinniśmy zlecić jej wykonanie profesjonalistom. To oni stworzą tzw. podstawową księgę znaku, będącą opisem całego systemu identyfikacji oraz zasad pokazujących, jak ją wykorzystywać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj