Widząc nazwę Michelin, automatycznie przed oczami mamy charakterystycznego uśmiechniętego białego ludzika z opon i właśnie z tym najbardziej nam się kojarzy ta marka – z oponami samochodowymi. Prawda jest jednak taka, że Michelin to coś więcej niż opony, choć to głównie na nich się skupia. Co jeszcze ma w zanadrzu to marka Michelin i co warto o niej wiedzieć?
- Jak powstało Michelin?
- Co oprócz opon oferuje marka Michelin?
- Rozwój Michelin na rynku światowym
- Michelin jako mecenas sportów motoryzacyjnych
- Historia Michelin w Polsce
- Michelin stawia na ekologię
- Michelin to także przewodniki!
- Czym wyróżnia się marka Michelin?
Jak powstało Michelin?
Historia tej marki sięga bardzo daleko, bo aż do 1889 roku, kiedy to dwaj bracia, pochodzący z Francji, Andre oraz Edouard Michelin postanowili założyć swoją firmę. Miało to ogromne znaczenie nie tylko dla francuskiego rynku transportu, ale i odegrało znaczącą rolę w rozwoju całego dzisiejszego świata. Dzięki ich nowoczesnym rozwiązaniom, kwestie związane z motoryzacją zostały pchnięte do przodu, a ich nieustająca praca doprowadziła do opracowania szeregu innowacyjnych i skutecznych rozwiązań.
Na przełomie XIX i XX wieku przemysł oponiarski dopiero raczkował, stawiając swoje pierwsze kroki. Bracia przejęli inne przedsiębiorstwo, które zajmowało się produkcją maszyn rolniczych oraz gumowych kulek czy uszczelek i wprowadzili w nim zmiany, wzbogacając ofertę o hamulce z kauczuku. W tamtym czasie większość pojazdów miała opony z drewna, ale gdy wynaleziono opony pneumatyczne, od razu powzięto działania by ten fakt wykorzystać i udoskonalić konstruując pierwszą na świecie wymienialną oponę pneumatyczną, której zadanie było skrócenie czasu napraw kół. Stąd też wzięło się ich pierwsze hasło reklamowe „Kwadrans na oponę”, która miała świadczyć o tym, że naprawy i wymiana kół czy opon nie muszą trwać długo.
Bracia zdecydowanie byli tytanami pracy. Nie spoczywali na laurach i starali się udoskonalać swoje wynalazki, jak również szukać wielu innych skutecznych rozwiązań jak na tamte czasy. Wkładali to mnóstwo sił oraz pieniędzy, jak również w to, by ich produkt był rozpoznawalny. Niewątpliwie wiedzieli jak się rozreklamować.
Co oprócz opon oferuje marka Michelin?
Opony to niezaprzeczalnie wiodący produkt tej marki, ale nie jedyny. Jak zostało wspomniane w krótkiej historii, oprócz opon bracia sprzedawali także hamulce czy inne części przydatne w pojazdach. Do dziś grupa przedsiębiorstw Michelin odpowiada na światowe zapotrzebowania rynkowe w ramach opon samochodowych, rowerowych, motocyklowych, maszyn budowlanych, pojazdów rolniczych czy samolotów. Przekrój jest więc tutaj bardzo szeroki, ale nie koczy się na tym, bo do zaoferowania mają znacznie więcej.
Oprócz tego warto również wspomnieć o tym, że Michelin jest bardzo znany również ze swoich map drogowych, przewodników turystycznych oraz gastronomicznych. Kto mógłby się spodziewać, że taka marka będzie odpowiadać za coś takiego? Z drugiej strony transport to szeroki temat, a z mapami i przewodnikami o wiele łatwiej jest podróżować oraz odnajdować się w terenie.
Z kwestii mniej związanych z transportem, warto też wymienić inny, być może mniej znany produkt Michelin, jakim są części zamienne do różnego rodzaju narzędzi www.koelnerpolska.pl/wsparcie/serwis-narzedzi/sprzedaz-czesci-zamiennych/michelin. Nie jest to fakt zbyt dobrze znany, jednak warto jest wiedzieć, że ta popularna marka kryje w sobie tak nietuzinkową ofertę.
Pokazuje to doskonale, że oprócz sztandarowej specjalizacji, można znaleźć u nich znacznie więcej. Fakt, że znani są przede wszystkim z opon sprawia, że często nie wie się o tym, jakie jeszcze oferty firma ma w zanadrzu.
Rozwój Michelin na rynku światowym
Podejście i innowacyjność braci Michelin sprawiła, że ich zakład bardzo szybko stał się jednym z popularniejszych, stając się tym samym jedną z wiodących marek na rynku światowym w dziedzinie produkcji opon. Już na początku XX wieku ich zakład zajmował ponad 70 akrów i zatrudniali w tym czasie blisko 4 tysiące pracowników! Jak na ówczesne czasy to naprawdę coś. Zaczęli także wychodzić poza obręb Francji, a pierwszym zakładem był ten otwarty w Londynie.
W czasie pierwszej wojny światowej Michelin odpowiadał za konstrukcję oraz produkcję francuskich samolotów, by potem po zakończeniu działań wojennych skupić się całkowicie na działalności cywilnej. To oni wymyślili pierwszą niskociśnieniową oponę dla pojazdów osobowych, potem także dla ciężarówek, a przed wybuchem drugiej wojny światowej oprócz samego ogumienia, wprowadzili na rynek pierwsze na świecie opony z metalowym zbrojeniem.
Rozwój firmy szedł jak burza, a ich zakłady pojawiały się w kolejnych krajach, Stanach Zjednoczonych czy Niemczech. W 1935 roku Michelin przejął kontrolę na zakładami Citroena i dzięki temu zabiegowi, wprowadzono na rynek całkiem nowe prototypy samochodów.
Kolejnym dużym krokiem było wynalezienie opon radialnych, które od 1952 roku były wykorzystywane w samochodach osobowych i ciężarówkach, a w późniejszym czasie także motocyklach i samolotach. Wciąż byli nastawieni na rozwój technologiczny, z tego też powodu ważną kwestię odgrywały laboratoria i centra badań, w których powstawało wiele nowych rozwiązań. I działa tak do dziś.
Michelin jako mecenas sportów motoryzacyjnych
Wraz z rozwojem technologicznym oraz popularnością poszczególnych środków transportu, oczywistym było, że na świecie coraz większą rolę zaczęły odgrywać zawody z tym związane. Pierwszym takim przedsięwzięciem były wyścigi kolarskie, jeszcze na początku działalności braci Michelin, kiedy to ich firma dopiero zaczynała się rozwijać. W czasie zawodów wykorzystano nowy typ opon dętkowych, dzięki którym w czasie rajdów tak ogumione rowery zapewniły sobie zwycięstwo. To był duży skok dla marki, która zapewniła sobie porządną reklamę, ich wynalazek został opatentowany, a oni sami zyskali rzeszę klientów.
To jednak nie był koniec i Michelin na stałe zagościł w kalendarzu sportowym, zarówno wyścigów kolarskich, jak samochodowych. Często ich nowe rozwiązania były testowane właśnie w trakcie wyścigów. Przez wiele lat marka ta była widoczna na mistrzostwach F1. W tym czasie zdobyto ponad 100 Grand Prix oraz 7 tytułów mistrza świata, we współpracy z naprawdę niesamowitymi markami jak Ferrari czy Mac Laren. W końcu Michelin wycofało się z zawodów z powodu różnicy zdań, jednak ich dorobek pozostaje niezmiennie imponujący.
Obecnie nadal marka bardzo angażuje się w różnego rodzaju wydarzenia sportowe, zarówno samochodowe, jak i motocyklowe, głównie z wyścigach wytrzymałościowych, takich. Michelina obecne jest na takich zawodach samochodowych jak 24-godzinny wyścig La Mans, Word Series by Renault, Ai GP czy Speedcar Series. W przypadku wyścigów motocyklowych są co zawody Motocross, Enduro, Trial outdoor i indoor oraz Endurance.
Warto również wspomnieć o tym, że Michelin jest sponsorem i partnerem American Le Mans Series oraz Michelin X Green Chellenge. To bardzo dużo mówi o nich, jako światowym potentacie w zakresie technologii transportu.
Historia Michelin w Polsce
Marka Michelin podbijała kolejne rynki, wchodząc na nie z impetem. W Polsce pojawiała się ona w 1994 roku, kiedy to w Warszawie została założona pierwsza filia tej firmy. Od tego czasu udziały Michelin stają się coraz większe, a po zakupie olsztyńskiej fabryki inwestycje stają się coraz szerzej zakrojone. Nowa fabryka, nowe maszyny i urządzenia oraz całkiem nowe technologie stają się normą w naszym kraju. Początkowo produkowano opony ciężarowe, później dołączyły do tego także opony do samochodów osobowych, a wszystko to pod marką Michelin.
Obecnie główną siedzibą firmy jest Olsztyn, gdzie znajduje się fabryka i trzy zakłady produkcyjne, do tego trzy zakłady produkcji komponentów, jak również Biuro Konstrukcyjne czy Centrum Logistyki.
Z kolei w Warszawie mieści się przede wszystkim Dyrekcja Handlowa, która odpowiada nie tyle za produkcję, co za marketing oraz sprzedaż. Tutaj także umiejscowione zostało centralne biuro szkoleniowe dla pracowników firmy oraz ich partnerów.
W historii Michelin w Polsce ważnych jest kilka dat. Przede wszystkim rok 1994, kiedy to marka ta zagościła w Polsce, kolejną datą jest rok 1996, gdy ruszyła produkcja opon całostalowych. Rok 1998 to czas otwarcia Zakładu Form, czy też jeden z ważniejszych okresów formy jakim był rok 2005, gdy fabryka w Olsztynie i centrala w Warszawie połączyły się w jedną firmę, dziś znaną pod szyldem Michelin Polska S.A.
Obecnie Grupa Michelin Polska S.A. zatrudnia ponad 4,5 tysiąca pracowników, jednocześnie będąc jedną z największych struktur obecnych w Europie. Na całym świecie z kolei Michelin zatrudnia ponad 111 tysięcy osób i posiada zakłady produkcyjne w 17 krajach.
Michelin stawia na ekologię
Dobrze byłoby wspomnieć o jeszcze jednym fakcie. Michelin stawia przede wszystkim na ciągły rozwój. Ponad 120 lat tradycji i wprowadzania ciągle nowych innowacji na rynek sprawiło, że marka ta, za jedno z głównych założeń wzięła sobie postawienie na ekologię. Transport obecnie jest jednym w najważniejszych rynków, więc zastosowanie opony ekologicznej ma tu jak najbardziej sens. Dzięki temu są one bardziej przyjazne dla środowiska, a także pozwalają na znacznie niższe zużycie paliwa przez samochody, co przekłada się zarówno na ogólną oszczędność, jak i mniejsze zużycie samochodu.
Od początku lat 90-tych wykorzystanie tych opon (zwanych Energy) jest już standardem. Dodatkowo w 2008 roku, na fali ekologicznych rozwiązań wprowadzono nowe opony Energy Saver, które dzięki jeszcze niższych oporach toczeniach pozwalały na znacznie większą oszczędność i znaczące obniżenie zużycia paliwa niż dotychczas.
Michelin to także przewodniki!
O przewodnikach zostało już wspomniane i nie bez przyczyny. Wprawdzie Grupa Michelin produkuje opony, współpracuje przy konstrukcjach pojazdów czy oferuje części do narzędzi i pojazdów, ale nie tylko takie typowo techniczne produkty są u nich znane. Praktycznie od początku istnienia firmy, a konkretnie od 1900 roku Michelin jest wydawcą przewodników turystycznych oraz gastronomicznych. Pomysł ten wywodził się z tego, iż Andre Michelin założył sieć biur informacji turystycznych, gdzie wykazywane były najpopularniejsze trasy podróży oraz miejsca szczególnie warte odwiedzenia. Na tej podstawie postanowiono stworzyć przewodnik.
Z biegiem czasu oferta przewodników zaczynała się poszerzać. Z tego jak gdzie dotrzeć, co odwiedzić, gdzie warto coś zjeść, pojawiły się także praktyczne i bardzo dokładne mapy miast. Taka oferta wydawnicza ze strony Michelin bardzo szybko zyskała popularność wśród ludzi, a obecnie specjalna aplikacja Michelin Guide Restaurants pomaga w znalezieniu najlepszych miejsc na posiłki w najbliższej okolicy. Specjalna strona viamichelin.pl z koli pełni funkcję zarówno mapy, jaki przewodnika, a także wskazuje najlepsze trasy podróży oraz jest bogatą bazą wiedzy odnośnie hoteli i restauracji.
Czym wyróżnia się marka Michelin?
Jak widać długa, bo ponad 120 letnia tradycja marki Michelin, doskonale broni się sama. Jest to firma działająca na rynku od dawna, do tego wciąż stawiająca na nowe, jeszcze lepsze rozwiązania, które mogłyby ułatwić życie każdemu kierującemu, jednocześnie duży nacisk kładąc na ekologiczność. Duże doświadczenie sprawia, że ich podejście do innowacyjności jest czymś zupełnie normalnym i zwykłym. Obok opon, które są sztandarowym produktem marki, można znaleźć przewodniki czy części do narzędzi i maszyn, a w ich historii widać, że mają również doświadczenie w produkcji samolotów.
Kierują się w swojej działalności kilkoma podstawowymi zasadami, które niezmiennie stanową swego rodzaju kodeks. Przede wszystkim jest to szacunek do klientów, szacunek do ludzi, szacunek do akcjonariuszy, szacunek do środowiska oraz szacunek dla faktów. Wysoka jakość oferowanych przez nich produktów sprawia, że cieszą się nie tylko popularnością, ale i szacunkiem wśród klientów. Dzięki nim dziedziny z kręgu podróży i motoryzacji mogły tak bardzo się zmienić i to zmienić na lepsze. Zdecydowanie jest to jeden z liderów na rynku oponiarskim i nie tylko. Co więcej, w dalszym ciągu się rozwijają, szukając coraz to nowszych i lepszych rozwiązań, dzięki którym nam wszystkim będzie się żyło i jeździło lepiej, bezpieczniej i w zgodzie z naturą.
Specjalistką z tego zakresu nie jestem, ale nawet ja kojarzyłam, że Michelin to przede wszystkim opony, a tu takie zaskoczenie! Samoloty? Części do narzędzi? przewodniki? Kto by pomyślał!