start Zdrowie Jak kawa zielona pomaga w odchudzaniu?

Jak kawa zielona pomaga w odchudzaniu?

1 590

Kawa jest bez wątpienia jednym z produktów mających udowodniony pozytywny wpływ na redukcję tkanki tłuszczowej u ludzi. Zielona kawa powstaje z ziaren, których obróbka kończy się przed procesem palenia (ziarna kawy są zbierane, pozostawione na słońcu do fermentacji, wysuszenia i ewentualnego mielenia), dzięki czemu zawierają więcej związku o nazwie CGA, który wspomaga odchudzanie.

Co to jest zielona kawa?

CGA czyli kwas chlorogenowy to związek z grupy polifenoli roślinnych, występujący głównie w zielonych owocach kawowca, karczochach, pokrzywie oraz w suszonych śliwkach. Działa antybakteryjnie i antyoksydacyjnie, wpływa korzystnie na metabolizm glukozy, zmniejsza wchłanianie cukru z przewodu pokarmowego oraz poprawia insulinowrażliwość.

O skuteczności stosowania zielonej kawy w celu redukcji masy ciała stanowią różne badania naukowe – więcej informacji o tej kawie, szczegółową jej specyfikacje, znajdziesz na stronie akademiadietetyki.pl, a warto jest się zapoznać bliżej z tym produktem.

Jakie badania przeprowadzono nad zieloną kawą?

Jednym z nich jest badanie przeprowadzone z podwójnie ślepą próbą dokonaną w USA pod przewodnictwem Joe Vinsona. W badaniu wzięło udział 16 osób z nadwagą, u których przez 22 tygodnie stosowano wyciąg z ziaren zielonej kawy zawierający kwas chlorogenowy w dawkach od 700 i 1050 g/dobę lub placebo. Osoby te stosowały dietę składającą się z 60% węglowodanów, 25% tłuszczy i 15% białka. U wszystkich osób stosujących CGA zaobserwowano zmniejszenie masy ciała (średnio o 8kg) oraz procentowej zawartości tkanki tłuszczowej (średnio o 4,5%).

Erling Thom z Norwegii dokonał przeglądu 2160 randomizowanych prac z podwójną ślepą próbą i placebo, dotyczących stosowania zielonej kawy i ekstraktu CGA w redukcji masy ciała. Wykazał istotnie statystyczną skuteczność ekstraktu z zielonej kawy w redukcji masy ciała w porównaniu z placebo.

Ziarna zielonej kawy

Jak spożywać zieloną kawę?

W celu uzyskania korzystnego efektu zwiększenia tempa przemian energetycznych w organizmie, należy przyjąć zalecaną porcję CGA w postaci naparu lub suplementu ok. 45 min przed wysiłkiem. W przypadku wysiłków długotrwałych, wskazaną porcję najlepiej przyjąć ok. 10 min przed startem lub godzinę po wysiłku.

Co z tabletkami z ekstraktem z zielonej kawy?

Ekstrakt CGA można nabyć w postaci suplementu diety, jest również dodawany do preparatów o działaniu termogenicznym. Wrażliwość na działanie tego składnika ma charakter indywidualny i zależy od predyspozycji genetycznych oraz innych czynników jak np. regularne spożywanie czarnej kawy. Brak jest również badań czy preparat w postaci tabletki jest bardziej skuteczny od naparu z kawy. Tak więc, suplementację mogą rozważyć osoby, które nie lubią pić kawy lub źle ją tolerują.

Jakie są przeciwwskazania do stosowania zielonej kawy?

Należy także pamiętać o przeciwwskazaniach dotyczących stosowania termogeników. Ich przyjmowanie może wiązać się ze wzrostem akcji serca i podwyższonym ciśnieniem krwi. Ostrożność zachować muszą również osoby chorujące na cukrzycę, depresję i astmę oskrzelową. Przy nadmiernym spożyciu może dojść do pojawienia się objawów bólu głowy, niepokoju, bezsenności i zaburzeń snu oraz kołatania serca. Suplement zawierający duże dawki CGA może również wchodzić w interakcje z lekami uspokajającymi, nasercowymi, przeciw nadciśnieniowymi i antydepresyjnymi.