start Zdrowie Jak siedzący tryb życia wpływa na nasze zdrowie?

Jak siedzący tryb życia wpływa na nasze zdrowie?

2 1323

Skutki siedzącego trybu życia mogą być zatrważające: chory kręgosłup, żylaki, cellulit, nadwaga, otyłość, zaburzenia krążenia, zawał. Wymienione schorzenia to nie wszystkie z długiej listy chorób, na które możesz być narażony jeśli prowadzisz siedzący tryb życia. Przeczytaj zatem jakie jeszcze skutki dla zdrowia ma brak ruchu.

Jak na siedzący tryb życia zapatrują się badacze?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by na aktywność fizyczną przeznaczyć 150 minut tygodniowo, zwłaszcza jeśli Twój tryb pracy jest siedzący. Dla zminimalizowania jej zgubnych skutków musielibyśmy się ruszać znacznie więcej. Naukowcy z Norwegian School of Sport Sciences i Uniwersytetu w Cambridge ogłosili, że jedna czwarta populacji nie spełnia nawet minimalnych wymogów dotyczących codziennej dawki ruchu. U osób, które siedziały przez 8 godzin i były aktywne fizycznie, ryzyko przedwczesnej śmierci zostało praktycznie wyeliminowane.

Jakie schorzenia powstają na skutek siedzącego trybu życia?

Siedzący tryb życia stał się niemal hobby i sposobem na spędzanie wolnego czasu. Przed komputerem spędzamy od kilku do kilkunastu godzin dziennie, w autobusach walczymy o miejsca siedzące. Skutkiem takiego postępowania jest zwyrodnienie kręgów, cellulit, otłuszczenie w okolicach pośladków i bioder, żylaki. Brak ruchu zaburza przebieg wielu procesów w organizmie: przemiany węglowodanowe, spalanie tłuszczów, przyswajanie wapnia. To oczywiście nie wszystkie złe czynniki, jakie maja wpływ na człowieka prowadzącego siedzący tryb życia. Fakt, że garbimy się i pochylamy do przodu podczas pracy przy komputerze może być przyczyną bólów głowy, w tej pozycji tez często napinamy mięśnie twarzy i zaciskamy szczęki.

Mężczyzna pracuje

Czy pozycja siedząca jest u ludzi wymuszona?

Nasi przodkowie siedzieli tylko wtedy kiedy musieli, na przykład podczas posiłków lub gdy byli ranni czy chorzy. Organizm ludzki nie jest stworzony po, to by tkwić kilka godzin w unieruchomieniu. Naukowcy twierdzą, że najlepszym wskaźnikiem wieku biologicznego jest wydolność fizyczna mierzona maksymalną zdolnością pochłaniania tlenu – jest to tak zwany pułap tlenowy. Badacze są zdania, że dzięki systematycznemu treningowi fizycznemu można uzyskać zmianę relacji między wiekiem kalendarzowym a biologicznym.

Jak uniknąć schorzeń związanych z siedzącym trybem życia?

Aktywność fizyczna jest jedynym sposobem na uniknięcie wielu chorób związanych z siedzącym trybem życia. U osób, które są wysportowane jest sprawniejsza gospodarka węglowodanami, co wiąże się z ich większą wytrzymałością. Ćwicząc nie tylko pozbywamy się tkanki tłuszczowej, ale także dzięki aktywności fizycznej spada zawartość cholesterolu we krwi, co przyczynia się do wyeliminowania ryzyka miażdżyc i zawału. Dzięki regularnym treningom objętość naczyń krwionośnych wzrasta dwukrotnie, co sprawia, że serce staje się przystosowane do znoszenia obciążeń, a to z kolei również zapobiega zawałom. Pozytywne zmiany zachodzą podczas ruchu także w mięśniach szkieletowych – tlen jest lepiej przyswajany przez komórki mięśniowe, co wpływa na zwiększenie masy mięśniowej.

Aktywność fizyczna oprócz działania na zdrowie fizyczne, doskonale wpływa także na psychikę. Wysiłek jest jedną z lepszych metod zwalczenia zmęczenia psychicznego, co w tych stresujących i trudnych czasach może być najlepszym antidotum.