start Biznes Prawo telekomunikacyjne – co to jest? Gdzie szukać pomocy?

Prawo telekomunikacyjne – co to jest? Gdzie szukać pomocy?

0 265

O tym, że przepisy prawa obejmują bardzo wiele sfer naszego życia, wie każdy. Mało kto jednak orientuje się w szczegółach i nie zawsze wie jakie go prawa obowiązują. To samo dotyczy się prawa telekomunikacyjnego – czym ono jest? Co powinniśmy o nim wiedzieć? Gdzie szukać pomocy i wyjaśnień dotyczących skomplikowanych przepisów prawnych?

Czym jest prawo telekomunikacyjne?

Mówiąc najprościej, prawo telekomunikacyjne to potoczna nazwa ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku. Jest ona o tyle istotna, że wdrożyła w życie pakiet dyrektyw Wspólnoty Europejskiej. Mimo wszystko, jak wszystkie ustawy prawne, jest dosyć skomplikowana i wciąż ulega zmianom i aktualizacjom. Z tego powodu przeciętny człowiek nie zawsze jest w stanie orientować się w ich zakresie, a jest to istotne zarówno dla każdego z nas, jako osoby prywatnej, jak również firm i przedsiębiorstw.

Czego dotyczy prawo komunikacyjne?

Prawo telekomunikacyjne to dosyć szerokie pojęcie i zakres jego działań nie dla wszystkich może być taki oczywisty. Dobrze jest wspomnieć, że celem ustawy jest wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych, rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej, jak również zapewnienie użytkownikom różnorodnej oferty cen i usług.

Jednak to nie wszystko, ponieważ ustawa określa również wiele innych kwestii. W końcu prawo telekomunikacyjne to m.in. ochrona przetwarzania danych w telekomunikacji (informaticalegis.com), jak również prawa i obowiązki związane z obronnością państwa i bezpieczeństwa publicznego. Warto do tego również dodać ochronę użytkowników usług telekomunikacji oraz liczne prawa i obowiązki przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Telefon komórkowy

Kogo obejmuje prawo telekomunikacyjne?

W pierwszej kolejności prawo telekomunikacyjne obejmuje przedsiębiorców zarządzających telekomunikacją, czyli mówiąc wprost – wszystkie firmy i sieci, z których usług telekomunikacyjnych korzystamy, w tym usług telefonicznych, radiofonicznych oraz telewizyjnych. Przepisy prawa telekomunikacyjnego dotyczą również nas wszystkich jako użytkowników, ukazując nasze prawa i obowiązki, a także mając w zamierzeniu chronić nas samych, przed nieuczciwą konkurencją czy wykorzystaniem naszych danych osobowych.

Pomoc z prawem telekomunikacyjnym – gdzie szukać?

Prawo telekomunikacyjne nie jest proste i przeciętny człowiek nie zawsze będzie w stanie zrozumieć o co może chodzić, jakie ma prawa, obowiązki i możliwości dochodzenia swoich praw. W takich przypadkach najczęściej pomagają kancelarie prawne, które specjalizują się w takich sprawach i wyjaśniają, co można zrobić w danej sytuacji.

Warto tylko wspomnieć, że według prawa, w przypadku, gdy w oferowanej usłudze następuje przerwa w dostawie sięgająca nieprzerwanie 12 h, ma się wówczas prawo do odszkodowania, w wysokości 1/30 miesięcznej opłaty abonamentowej. Istotna jest także kwestia ochrony danych osobowych i patrząc na niedawne wejście w życie ustawy RODO, każde złamanie przepisów może skutkować wysoką karą dla danego przedsiębiorstwa, które się tego dopuściło.